Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιά ήταν η Κασσιανή που σήμερα λέμε το τροπάριό της?

Το τελευταίο τροπάριο στην ακολουθία της Μεγάλης Τρίτης, είναι αυτό της ευσεβούς και λογίας ποιητρίας του Βυζαντίου, Κασσιανής, το γνωστό ως το Τροπάριο της Κασσιανής.

Από τον βυζαντινό χρονογράφο Συμεών Μάγιστρο (990 μ.Χ) μαθαίνουμε ότι η Ευφροσύνη, μητέρα του αυτοκράτορα Θεόφιλου και κόρη του Κωνσταντίνου του ΣΤ’, στην προσπάθειά της να παντρέψη το γιο της, το έτος 830μ.Χ, διοργάνωσε στην μεγαλόπρεπη αίθουσα Τρικλίνιο των ανακτόρων της Κωνσταντινούπολης, μεγάλη σύναξη από τις πιο όμορφες κοπέλες της Αυτοκρατορίας.


 Η προσέλευση υπήρξε μεγάλη από «καλλίστας παρθένους». Κι όταν παρατάχθηκαν στη σειρά, καθισμένες πάνω σε πολυτελή ανάκλιντρα, ο αυτοκράτορας Θεόφιλος περιήλθε μπροστά τους να διαλέξη την μέλλουσα σύζυγό του και αυτοκράτειρα, δίνοντας σε όποια διάλεγε ένα χρυσό μήλο.

Η ομορφότερη ήταν η Κασσιανή, που η ομορφιά της θάμπωσε το νεαρό Θεόφιλο και σ’ αυτήν επρόκειτο να δώση το μήλο, σύμβολο της προτίμησής του. Θέλοντας όμως να διαπιστώση αν και η εξυπνάδα της ήταν ανάλογη με την ομορφιά της, της είπε:

«Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» («Από τη γυναίκα ξεκινούν τα κακά πράγματα»), υπονοώντας την Εύα.

Η Κασσιανή όμως δεν ξαφνιάστηκε και θέλοντας να δείξη και την εξυπνάδα της απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττονα» («Και από τη γυναίκα πηγάζουν τα καλύτερα, τα ευγενέστερα»),

υπονοώντας την Παναγία, που έφερε στον κόσμο το μεγαλύτερο αγαθό.

Αυτή όμως η πράγματι έξυπνη απάντηση χαρακτηρίσθηκε από τον Θεόφιλο ότι περιείχε και κάποια προπέτεια και επιπολαιότητα, οπότε έδωσε το μήλο στην επίσης ωραία, αλλά και σεμνή Θεοδώρα.

Η Κασσιανή απογοητεύθηκε από την αποτυχία της και πήρε την απόφαση να αποτραβηχτή από τον κόσμο και να μονάση. Έκτισε με δικά της χρήματα ένα μοναστήρι, που πήρε αργότερα το όνομά της, ντύθηκε το μοναχικό σχήμα και αφιερώθηκε στη λατρεία του Χριστού και στην ποίηση, συνδυάζοντας έτσι τη βαθειά ευσέβεια και την κλίση της στα γράμματα. Λέγεται μάλιστα ότι μετά την αποτυχία της είπε: «Επειδή δεν έγινα βασίλισσα του προσκαίρου τούτου κόσμου, θα γίνω υπήκοος της αιωνίας Βασιλείας του Χριστού».

Εκεί στο μοναστήρι εκδηλώθηκε και το έμφυτο καλλλιτεχνικό της ταλέντο και το βαθύ θρησκευτικό της συναίσθημα συνθέτοντας εκκλησιαστικούς ύμνους, τροπάρια, Ιδιόμελα. Εκεί στην ήσυχη και υποβλητική ατμόσφαιρα του μοναστηριού συνέθεσε και το περίφημο Ιδιόμελο «Τροπάριο της Κασσιανής» από το όνομά της, που αργότερα η Ορθόδοξη Εκκλησία το καθιέρωσε ως Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης.
Φαίνεται καθαρά ότι η Κασσιανή εμπνεύστηκε το Ιδιόμελο αυτό τροπάριο από τα λόγια των Ευαγγελιστών, που δεν αναφέρονται στη Μαρία τη Μαγδαληνή, όπως πολλοί πιστεύουν, αλλά στην ανώνυμη αμαρτωλή γυναίκα, τη μοιχαλίδα, που ο Χριστός έσωσε από βέβαιο λιθοβολισμό του έξαλλου πλήθους των Φαρισαίων για το ηθικό της παράπτωμα, με εκείνα τα λόγια Του: «Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω επ’ αυτήν». Και όταν αργότερα ο Ιησούς βρέθηκε στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου του λεπρού, η αμαρτωλή εκείνη γυναίκα αισθάνεται την ανάγκη να πάη να εκφράση την ευγνωμοσύνη και αφοσίωσή της στον Σωτήρα Χριστό.
Αγοράζει αρώματα, ντύνεται ταπεινά και σεμνά και ταπεινωμένη και συντετριμμένη, με δάκρυα στα μάτια, έρχεται και πλένει τα πόδια του Ιησού και τα σκουπίζει με τα ξέπλεκα μαλλιά της. Τα δάκρυά της εκείνα ήταν δάκρυα ελέους και συντριβής και κλαίει με πάθος να την ευσπλαχνιστή ο Θεός της αγάπης και της συγχώρεσης.


Το παραπάνω περιστατικό το αναφέρουν οι τρεις από τους τέσσερις Ευαγγελιστές.
Ο Λουκάς (ζ. 37-38) γράφει: «Και ιδού γυνή εν τη πόλει ήτις ην αμαρτωλός, και επιγνούσα ότι ανάκειται εν τη οικία του Φαρισαίου, κομίσασα αλάβαστρον μύρου και στάσα οπίσω παρά τους πόδας αυτού κλαίουσα, ήρξατο βρέχειν τους πόδας αυτού τοις δάκρυσι και ταις θριξί της κεφαλής αυτής εξέμασσε και κατεφίλει τους πόδας αυτού και ήλειφε τω μύρω».
Ο Ματθαίος (κστ`, 6-7): «Του δε Ιησού γενομένου εν Βηθανία εν οικία Σίμωνος του λεπρού, προσήλθεν αυτώ γυνή αλάβαστρον μύρου έχουσα βαρυτίμου, και κατέχεεν επί την κεφαλήν αυτού ανακειμένου».


Και ο Μάρκος (ΙΔ` 3) λέγει: «Και όντος αυτού εν Βηθανία εν τη οικία Σίμωνος του λεπρού, κατακειμένου αυτού ήλθε γυνή έχουσα αλάβαστρον μύρου νάρδου πιστικής πολυτελούς και συντρίψασα το αλάβαστρον κατέχεεν αυτού κατά της κεφαλής».
Και την πληγωμένη και πονεμένη καρδιά της Κασσιανής δεν ήταν δυνατόν να μην αγγίξη ο κραδασμός εκείνης της αμαρτωλής γυναίκας. Και διατυπώνει στο αριστουργηματικό εκείνο τροπάριο, που φέρει το όνομά της, με λυρική έξαρση και υποβλητικότητα τον δικό της ψυχικό κραδασμό.


Από το dogma.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ορθή η ευχή του δεκαπενταύγουστου Καλή Παναγιά

«Καλή Παναγιά»: Γλωσσολογική, Λαογραφική και  Λεξικογραφική Τεκμηρίωση μιας Ελληνικής Ευχής 1. Γλωσσική Ορθότητα Η δομή «Καλή + [κύριο όνομα/προσωνύμιο]» ως ευχή δεν είναι γλωσσικά λανθασμένη όταν το κύριο όνομα χρησιμοποιείται μετωνυμικά για να δηλώσει μια εορτή ή γεγονός. Η ελληνική γλώσσα διαθέτει πολλά παραδείγματα όπου ένα όνομα αγίου ή θρησκευτικής μορφής χρησιμοποιείται για να δηλώσει την αντίστοιχη ημέρα:         ◦ «Ο Άγιος Γεώργιος» → η ημέρα της εορτής του Αγίου         ◦ «Ο Άγιος Διονύσιος» → η εορτή του Αγίου         ◦ «Η Παναγιά» → η ημέρα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15 Αυγούστου), καθώς και οι τοπικές πανηγύρεις που σχετίζονται με τη λατρεία της. Η χρήση της φράσης «Καλή Παναγιά» δηλώνει λοιπόν ευχή για καλή γιορτή και όχι προσφώνηση προς τη Θεοτόκο. 2. Λεξικογραφική Τεκμηρίωση Όλα τα βασικά νεοελληνικά λεξικά αναγνωρίζουν τη διττή σημασία του όρου «Παναγιά»:         1. Η Θεοτόκος (κυριολ...

Όταν η Αυτοδιοίκηση Υποτάσσεται στους Ψιθύρους: Χάθηκε μια Πολιτιστική Ευκαιρία - ΔΗΜΟΣ ΘΕΡΜΑΙΚΟΥ

  Εισαγωγή Ως Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος (ΟΜΣΙΕ), με 10.000 ενεργά μέλη πανελλαδικά, πρότεινα μια σημαντική πρωτοβουλία: την ίδρυση Συλλόγου Νέων Ιεροψαλτών στον Δήμο Θερμαϊκού. Μια πρόταση με βαθύ πολιτιστικό, εκπαιδευτικό και τουριστικό αποτύπωμα. Αντ’ αυτού, αντιμετώπισα ακατανόητη απόρριψη από τη Δημοτική Αρχή, που βασίστηκε όχι σε επιχειρήματα, αλλά σε ψιθύρους και σκοπιμότητες . Η Απόρριψη μιας Οραματικής Πρωτοβουλίας Η ίδρυση ενός τοπικού συλλόγου Ιεροψαλτών στον Θερμαϊκό απορρίφθηκε με το αβάσιμο επιχείρημα ότι πρόκειται για «διάσπαση» του Συλλόγου Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης. Ο Δήμαρχος Θ. Τζέκος, χωρίς να διασταυρώσει στοιχειωδώς τα λεγόμενα κάποιων «παπαγάλων» , υιοθέτησε τυφλά αυτή τη γραμμή. Απαντώ τεκμηριωμένα: 1. Ο Σύλλογος Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης είναι απών από τον Δήμο Θερμαϊκού. Ουδέποτε υπήρξε δραστηριότητα του εν λόγω συλλόγου στον Θερμαϊκό. Ούτε συναυλία, ούτε σεμινάριο, ούτε μία πολιτιστική παρουσία. Μιλάμε για έναν θεσμό εντε...

ΔΩΡΕΑΝ μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής. Διδάσκει ο Πρωτοψάλτης Άκης Λιλιόπουλος

  ΚΑΝΤΕ ΕΓΓΡΑΦΗ ΤΩΡΑ  https://www.edu4schools.gr/cmn/admission?schoolid=9949 Η Πεμπτουσία εγκαινιάζει το Διαδικτυακό Κοινωνικό Φροντιστήριο, προσφέροντας δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες (18 ετών και άνω) στους εξής τομείς: α. Εισαγωγή στη Βυζαντινή Μουσική β. Ανάγνωση και εκφορά Λειτουργικών Κειμένων. Η έναρξη των μαθημάτων έχει προγραμματιστεί για τον Ιούλιο του 2025 και θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, δίνοντας τη δυνατότητα συμμετοχής τόσο σε κατοίκους της Ελλάδας όσο και της ομογένειας. Το πρόγραμμα Βυζαντινής Μουσικής ακολουθεί το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας (ΦΕΚ Α 229/11.11.1957), επιτρέποντας στους συμμετέχοντες, με φοίτηση πέντε ή έξι ετών, να αποκτήσουν αναγνωρισμένο πτυχίο ή δίπλωμα, αντίστοιχα. Τα εισαγωγικά μαθήματα – τόσο της Βυζαντινής Μουσικής όσο και της απαγγελίας των Λειτουργικών Κειμένων – ξεκινούν τον Ιούλιο του 2025 και θα πραγματοποιούνται εβδομαδιαίως. Θα υπάρξει παύση την Παρασκευή 8 Αυγούστου,...